Εσωτερικός Κανονισμός Νηπιαγωγείου Νέας Τραπεζούντας Σχολικού Έτους 2023-24

 Εσωτερικός Κανονισμός Νηπιαγωγείου Νέας Τραπεζούντας Σχολικού Έτους 2023-24 



ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ

 ΣΧΟΛΕΙΟΥ

        


      1/θέσιο Νηπιαγωγείο

Ν. Τραπεζούντας

Διεύθυνση Α’/θμιας

Εκπ/σης

 

Κωδικός Σχολείου (9390193)

Πιερίας



ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Έδρα του Σχολείου (διεύθυνση)

19ης Μαΐου, Ν. Τραπεζούντα

Τηλέφωνο

2351091156 -2351604924

 

 

email

mail@nip-n-trapez.pie.sch.gr

 

mail.nipntrapez.pie@gmail.com

Blog

https://nipntrapezountas.blogspot.com/

Προϊσταμένη Σχολικής Μονάδας

Χατζηδημητρίου Σοφία

Πρόεδρος Επιτροπής Γονέων&Κηδεμόνων

Περσεφόνη Ζούντσα


Περιεχόμενα

Εισαγωγή..........................................................................................................................................4

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού...........................................................................4

Ταυτότητα και όραμα του Νηπιαγωγείου....................................................................................5

1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας........................................5

2. Λειτουργία του Νηπιαγωγείου..................................................................................................5

I. Διδακτικό ωράριο.....................................................................................................................5

II. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών.........................................................6

III. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου.............................................................................7

3. Σχολική και Κοινωνική Ζωή.....................................................................................................7

Ι. Φοίτηση.....................................................................................................................................7

II. Σχολικοί χώροι......................................................................................................................7

III. Διάλειμμα...............................................................................................................................8

IV. Σχολικό πρόγραμμα...............................................................................................................8

V. Συμπεριφορά - Δικαιώματα - Υποχρεώσεις..........................................................................8

VI. Παιδαγωγικός έλεγχος.........................................................................................................10

VII Καινοτόμα προγράμματα- πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο Νηπιαγωγείου.................11

VIII Άλλα θέματα.......................................................................................................................11

4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων- Νηπιαγωγείου...........................................11

Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας Νηπιαγωγείου -οικογένειας..........................11

II. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Νηπιαγωγείου και γονέων/κηδεμόνων.............11

IΙΙ. Επιτροπή Γονέων και Κηδεμόνων.......................................................................................12

IV.Σχολικό Συμβούλιο...............................................................................................................12

V.Η σημασία της συνέργειας όλων.............................................................................................13

Άρθρο 5: Πολιτική του Νηπιαγωγείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους...............................13

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών................................................................................................13

Άρθρο 6: Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής

του..................................................................................................................................................14

Πηγές.............................................................................................................................................15



Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας


Εισαγωγή

Με τον όρο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου εννοούμε το σύνολο των

όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα,

μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του Νηπιαγωγείου. Επιπλέον, ο Εσωτερικός Κανονισμός

Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή

σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της

διαφορετικότητας. Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου είναι η

θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή

όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη

ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/μαθητριών, η εξασφάλιση της σωματικής

ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, κ.ά.

(ΦΕΚ 491-9/2/2021)


Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης

του Νηπιαγωγείου Χατζηδημητρίου Σοφίας, με τη συμμετοχή

 των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων

 της προέδρου της άτυπης Επιτροπής Γονέων και Κηδεμόνων

 της Προέδρου της Α/θμιας Σχολ. Επιτροπής Δήμου

 και του Προέδρου της τοπικής Κοινότητας ως εκπρόσωποι του Δήμου Κατερίνης.

Εγκρίνεται από την τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης, που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του

Νηπιαγωγείου καθώς και από τη Διευθύντρια Α/θμιας Εκπαίδευσης Πιερίας .

Πρέπει να σημειωθεί πως λόγω του μικρού αριθμού μαθητών του Νηπιαγωγείου (6) δεν

πληρούνται οι προϋποθέσεις για ίδρυση Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και γιαυτό τον λόγο

έχει οριστεί από την πλειοψηφία των γονέων του Νηπιαγωγείου, μία άτυπη επιτροπή γονέων

και κηδεμόνων που αναλαμβάνει τον ρόλο του συλλόγου και υπεύθυνη –εκπρόσωπος έχει

οριστεί από τους γονείς η κ. Ζούντσα Περσεφόνη.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται με

ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (mail) στους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του

σχολικού έτους στον blog του Νηπιαγωγείου.

Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής

κοινότητας: της Διεύθυνσης του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού

προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.

Ο Κανονισμός, όταν κριθεί αναγκαίο, αναπροσαρμόζεται, μέσω της προβλεπόμενης από τον

νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να

συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών

λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών

οργάνων του.



Ταυτότητα και όραμα του Νηπιαγωγείου μας

Το πρώτο Νηπιαγωγείο Ν.Τραπεζούντας ιδρύθηκε στις 1/10/1977. Με το ΦΕΚ 658/30-7-1996

κατασκευάζεται το κτίριο που στεγάζεται ως σήμερα, ενώ το ολοήμερο τμήμα δημιουργήθηκε

αργότερα με το ΦΕΚ 2546/7-11-2011. Το όραμα του συλλόγου διδασκόντων είναι ένα σύγχρονο,

δημοκρατικό, ανθρώπινο, χαρούμενο Νηπιαγωγείο. Ένα Νηπιαγωγείο, όπου εκπαιδευτικοί και

μαθητές/μαθήτριες, ανεξαρτήτως καταγωγής, γλώσσας και θρησκείας, θα εργάζονται μέσα σ’ ένα

κλίμα, το οποίο να χαρακτηρίζει η συλλογικότητα, η ομαδικότητα, η αλληλεπίδραση και η

πολυφωνία. Ένα Νηπιαγωγείο, το οποίο θα στοχεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του/της κάθε

μαθητή/μαθήτριας, παρέχοντάς του/της τα εφόδια να χαρεί το παρόν και να προετοιμαστεί

κατάλληλα για το μέλλον. Ένα Νηπιαγωγείο που θα στοχεύει στη δημιουργία πολιτών με

δεξιότητες, υπευθυνότητα, δημοκρατικό ήθος και ιστορική ταυτότητα αλλά και σεβασμό στη

διαφορετικότητα, πολιτών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα, ικανών να συμβάλουν δημιουργικά

στην ανάπτυξη της κοινωνίας. Στόχος μας είναι η παροχή μιας ποιοτικής, αποτελεσματικής και

πολύπλευρης εκπαίδευσης.


Άρθρο 1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών,

δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να

διαμορφώνεται στο νηπιαγωγείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την

απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα

προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως

προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών,

και άλλων πρακτικών.

Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την

προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αναπτύσσοντας

δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα

αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης,

η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η

αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η

περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της

αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.

Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Νηπιαγωγείου,

επιδιώκεται:

 Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το

εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων των μαθητών/μαθητριών στην

εκπαιδευτική διαδικασία.

 Να αναπτύσσεται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε

μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

 Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

 Να δημιουργείται πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία.


Άρθρο 2. Λειτουργία του Νηπιαγωγείου

I. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος, τα

διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του

διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α

Ανακοινώνονται στους γονείς με την έναρξη του διδακτικού έτους με σχετικό έντυπο ή με mail

και παράλληλα θα αναρτηθούν στo blog του Νηπιαγωγείου.

Για το σχολικό έτος 2023--2024 το πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, διαμορφώνεται ως εξής:

Υποχρεωτικό κλασικό πρόγραμμα

o Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο νηπιαγωγείο: 8.15π.μ.- 8:30 π.μ.

o Λήξη των δραστηριοτήτων : 13.00 μ.μ.

Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των

μαθητών/τριών δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις

πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7, άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017). Επίσης, προβλέπεται η

μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του

σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται η Σύμβουλος Εκπαίδευσης και η Διευθύντρια

Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).

II. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών

Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου είναι 08:15 έως 08:30.

Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες

προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του

Νηπιαγωγείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του

προσωπικού του Νηπιαγωγείου.

Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του

προγράμματος η είσοδος του αύλειου χώρου και η είσοδος του κτιρίου του Νηπιαγωγείου

κλείνουν στις 8:30π.μ. ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του Νηπιαγωγείου.

Η εκπαιδευτικός υποδέχεται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του κτιρίου του

Νηπιαγωγείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου

προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του

Νηπιαγωγείου κανένας επισκέπτης. Επίσης η εκπαιδευτικός ενίοτε παραλαμβάνει τους μαθητές

που μετακινούνται με αστικό ΚΤΕΛ από την είσοδο του αύλειου χώρου του Νηπιαγωγείου. (Σε

περίπτωση που τα παιδιά δεν συνοδεύονται από γονείς)

Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των

μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του Νηπιαγωγείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη

διαδικασία αποχώρησης.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη

του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού

ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται τηλεφωνικά ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο

Νηπιαγωγείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το

σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο

να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη

Διεύθυνση του Νηπιαγωγείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο( υπεύθυνη δήλωση), όπου θα

αναγράφονται οι λόγοι .

Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο αν δεν

προσέλθουν οι γονείς/κηδεμόνες ή οι συνοδοί που δηλώθηκαν κατά την εγγραφή. Στη

περίπτωση που έκτακτα χρειαστεί να παραλάβει κάποιος άλλος το μαθητή-μαθήτρια, θα πρέπει

να έχει ενημερωθεί έγκαιρα η Διεύθυνση του νηπιαγωγείου και κατά την παραλαβή του παιδιού

να προσκομιστεί υπεύθυνη δήλωση των γονέων /κηδεμόνων ότι η παραλαβή από το

αναγραφόμενο άτομο γίνεται με απόφασή και ευθύνη των γονέων /κηδεμόνων.

Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια

των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη

λειτουργία της σχολικής μονάδας. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο

λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στο γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς/κηδεμόνες είναι

υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους.

Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών ή εκτάκτων αναγκών (λ.χ. σεισμός), το σχολείο

δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο

ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές ή έκτακτες συνθήκες δίχως να τεθεί σε

κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.


III. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους

του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη της Προϊσταμένης του

Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στην Προϊσταμένη Εκπαιδευτικών Θεμάτων της

Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας.


3. Σχολική και Κοινωνική Ζωή

Ι. Φοίτηση

Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από

την εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και από την

Προϊσταμένη που τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα myschool του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.

Αν κάποιο παιδί είναι αδιάθετο και κρίνουν οι γονείς πως πρέπει να παραμείνει σπίτι ,

υποχρεωτικά ενημερώνουν οι γονείς το πρωί, τη Διεύθυνση του Νηπιαγωγείου.

Αν το παιδί είναι άρρωστο , θα πρέπει να ενημερώσουν την διεύθυνση του νηπιαγωγείου για

το είδος της ασθένειας. Επίσης, να προσκομίσουν ιατρική βεβαίωση ,στην οποία θα αναφέρεται

επακριβώς το είδος της ασθένειας που είχε και να τονίζεται σαφώς από το θεράποντα ιατρό η

δυνατότητά του να επανέλθει στο νηπιαγωγείο, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης της

ασθένειάς του στα άλλα παιδιά. Αν δεν ήταν άρρωστο, υποχρεωτικά βεβαίωση των γονέων στην

οποία θα αναφέρεται ο λόγος της απουσίας του. Αν το παιδί υποβάλλεται σε κάποια

συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή ή αν έχει ευαισθησία σε φάρμακα, σε κάποιες τροφές ή σε

κάτι άλλο, παρακαλούνται οι γονείς να ενημερώσουν για το θέμα αυτό τη νηπιαγωγό ή την

Διεύθυνση. Σε περίπτωση που κάποιο παιδί ακολουθεί φαρμακευτική αγωγή, οι εκπαιδευτικοί δε

μπορούν να χορηγήσουν φάρμακα όπως ορίζει σχετική νομοθεσία(Φ7/495/123484/Γ1/4-10-

2010),επιτρέπεται όμως η είσοδος στο νηπιαγωγείο γονέα/κηδεμόνα ή ατόμου που

υποδεικνύουν οι γονείς/κηδεμόνες, μετά από σχετική ενημέρωση και άδεια από την

Προϊσταμένη του νηπιαγωγείου, για τον σκοπό αυτόν. Παρέχονται όμως οι πρώτες βοήθειες από

τους νηπιαγωγούς και ενημερώνονται τηλεφωνικά οι γονείς του παιδιού ή το ΕΚΑΒ σε περίπτωση

εξαιρετικού περιστατικού.

Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο

και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι

στο νηπιαγωγείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι

γονείς/κηδεμόνες τους.

II. Σχολικοί χώροι

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά

στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του

σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο

σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στους χώρους του Νηπιαγωγείου,

καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και

εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια

συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.


III. Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει

καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.

Σε περίπτωση κακοκαιρίας το διάλειμμα γίνεται μέσα στο νηπιαγωγείο.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και

οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία

αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται πάντα δίπλα τους.

Την εποπτεία των νηπίων κατά την διάρκεια του διαλείμματος έχει η εκπ/κος Χατζηδημητρίου

Σοφία .

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να

παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του Νηπιαγωγείου

από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.


IV. Σχολικό πρόγραμμα

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη

μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και μαθήτριες

παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σύμφωνα

με τους κανόνες του Νηπιαγωγείου, όπως διαμορφώνονται από τους ίδιους και τις

εκπαιδευτικούς της τάξης, όπως και το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για

μάθηση.

Τα παιδιά μαθαίνουν να συν-εργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν

και να είναι υπεύθυνα. Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό

στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

V. Συμπεριφορά - Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

Η Προϊσταμένη:

1. Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των

διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνος/υπεύθυνη, σε

συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, για την ομαλή λειτουργία του Νηπιαγωγείου.

2. Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις

εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Νηπιαγωγείου και τις

αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων.

3. Συνεργάζεται με την Συντονίστρια ΠΕΚΕΣ και την Διευθύντρια Α/θμιας Εκπαίδευσης, την

επιτροπή γονέων και κηδεμόνων ,τον εκπρόσωπο της τοπικής κοινότητας και την εκπρόσωπο

της Σχολικής Επιτροπής.

4. Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση

τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση

φθοράς.

5. Είναι υπεύθυνη, μαζί με τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων

του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των

μαθητών/μαθητριών.

6. Έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο, για την ανάπτυξη

αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας (ΦΕΚ 1340/2002)


Οι εκπαιδευτικοί

7. Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους

της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την

καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης.

8. Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας

σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες

των μαθητών/μαθητριών.

9. Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν

και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.

10. Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και

αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους

ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.

11. Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν

παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.

12. Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού,

εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.

13. Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο

ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την

πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες

παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.

14. Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη

αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές

και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.

15. Συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής προκειμένου να υποστηριχθούν οι

μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και οι οικογένειές τους.

16. Συνεργάζονται με την Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την

καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την

προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.

17. Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο

μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της

οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της

αυτοεπιμόρφωσης.


Οι μαθητές/μαθήτριες

18. Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.

19. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά

συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.

20. Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου και

ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί

εμπόδιο στη σχολική ζωή.

21. Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για

την υλική περιουσία του σχολείου.

22. Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή

ψυχολογική).

23. Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται

αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς,

ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα:

1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά.

2. Απευθύνονται στην εκπαιδευτικό- Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου

24. Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η ανακύκλωση υλικών και η

προστασία του περιβάλλοντος.

25. Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός

Νηπιαγωγείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με

ευγένεια και ευπρέπεια.


Γονείς και κηδεμόνες

- Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο Νηπιαγωγείο και να

ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.

- Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται

για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.

- Ανταποκρίνονται σε προσκλήσεις των εκπαιδευτικών που αφορούν στην ενημέρωση για την

πρόοδο και τη συμπεριφορά του παιδιού τους, καθώς επίσης, οφείλουν να προσέρχονται σε

προγραμματισμένες ενημερωτικές συναντήσεις/συγκεντρώσεις γονέων και κηδεμόνων.

- Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω της Επιτροπής Γονέων και

Κηδεμόνων (των επιλεγμένων εκπροσώπων τους) με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των

Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.

- Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό

θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους - θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή

ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης - τα οποία μπορούν να επηρεάσουν

την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.


VI. Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο Νηπιαγωγείο αποτελούν αντικείμενο

συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με την εκπαιδευτικό της τάξης, την Προϊσταμένη της

σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων και τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου,

προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε

περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του

σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν

επιτρέπονται.

Το Νηπιαγωγείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και

μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να

αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η

συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και

αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του Νηπιαγωγείο, τότε αντιμετωπίζει τον

παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την

ηλικία του.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Νηπιαγωγείο για την όποια μη αποδεκτή

συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία Νηπιαγωγείου-γονέων/κηδεμόνων είναι

πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη έχοντας σαν στόχο την διαμόρφωση της σωστής

προσωπικότητας του παιδιού.


VII Καινοτόμα προγράμματα- πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο Νηπιαγωγείο

Ο φετινός μας στόχος είναι εκτός από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων να υλοποιήσουμε

στα πλαίσια της εκπαίδευσης για την αειφορία, τη βιώσιμη ανάπτυξη και το περιβάλλον,

Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων και να μπούμε στην διαδικασία να έρθουμε σε επαφή με

άλλα νηπιαγωγεία μέσω των προγραμμάτων της κοινότητας των σχολείων της Ευρώπης eTwinning .


VIII Άλλα θέματα

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα

εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών.

Δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελούν το ΑΔΥΜ και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας από το

οποία αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.


Προετοιμασία γεύματος-Γεύμα

Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των

γονέων/κηδεμόνων τους. Κάθε παιδί θα πρέπει, από την αρχή της σχολικής χρονιάς να έχει μαζί

του μία σχολική τσάντα νηπιαγωγείου (με εύχρηστο κούμπωμα), μέσα στην οποία θα φέρνει

καθημερινά το πρόγευμα . Θα πρέπει επίσης να έχει μία μικρή υφασμάτινη πετσέτα την οποία θα

στρώνει επάνω στο τραπέζι , το μπολ του φαγητού του , κουτάλι / πιρούνι και το παγουρίνο /

μπουκάλι του. Οι ώρες του προγεύματος είναι ιδιαίτερες στιγμές της ημέρας. Παρακαλούνται οι

γονείς τον πρώτο μήνα προσαρμογής στο νηπιαγωγείο ,να δίνουν στο παιδί τρόφιμα που του

αρέσουν και τρώει με ευκολία, διαφορετικά, αρνητικά συναισθήματα για το φαγητό μπορεί να

αποτελέσουν αφορμή για αντιδράσεις του προς το νηπιαγωγείο .Φροντίζουν οι γονείς να παίρνει

μαζί του υγιεινές τροφές ώστε η υγιεινή διατροφή να γίνει τρόπος ζωής. Είναι εύλογο λοιπόν ότι

αποκλείονται τα γαριδάκια, τσιπς, σοκολάτες, κρουασάν τυποποιημένα κ.α. Επίσης για λόγους

ασφάλειας τόσο του ιδίου, όσο και των άλλων παιδιών δεν πρέπει να έχει μαζί του ξηρούς

καρπούς, τσίχλες, ή καραμέλες.

Η νηπιαγωγός βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις

απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του προγεύματος και να εξυπηρετούνται

αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις

απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.


Άρθρο 4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου

Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος

που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους

γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με την Επιτροπή Γονέων-Κηδεμόνων. Η

εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων

προς το Νηπιαγωγείο και τον εκπαιδευτικό.

Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στην εκπαιδευτικό της

τάξης- Προϊσταμένη. Η επικοινωνία μπορεί να γίνεται δια ζώσης μετά από τηλεφωνικό αίτημα,

μέσω τηλεφώνου, μέσω mail , μέσω της ομάδας viber του Νηπιαγωγείου και εξ αποστάσεως

μέσω της webex.


ΙI. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Νηπιαγωγείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς

προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:

o Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που

αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

o Μια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος

ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.

o Κάθε φορά που η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.

o Κατά την ενημέρωση προόδου με το πέρας κάθε τριμήνου, όπου πραγματοποιείται

παιδαγωγική συνάντηση της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των

μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.

o Σε περίπτωση που το νηπιαγωγείο είναι κλειστό και πραγματοποιείται εξ αποστάσεως

διδασκαλία , η ενημέρωση των γονέων θα γίνεται εξ αποστάσεως μέσω της πλατφόρμας

webex , αφού προηγηθεί σχετική ενημέρωση.

Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις

προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να

ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα

ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή

ενημερωτικών σημειωμάτων ή και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση

εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει

τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου, ή να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο

μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα θέματα του

Νηπιαγωγείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν

φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.


III. Επιτροπή Γονέων και Κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου συγκροτούν την Επιτροπή

Γονέων & Κηδεμόνων. Όπως αναφέρεται και παραπάνω ,λόγω του μικρού αριθμού παιδιών(6) δεν

δύναται νομικά να συσταθεί σύλλογος και γι ́αυτόν τον λόγο έχει συσταθεί άτυπη Επιτροπή

γονέων και κηδεμόνων από την ολομέλεια των γονέων, η οποία συμμετέχει αυτοδικαίως στο

Νηπιαγωγείο. Η Επιτροπή Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί

αναπόσπαστο μέρος της Κοινότητας του Νηπιαγωγείου και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή

όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την Προϊστάμενη, τον Σύλλογο

Διδασκόντων του Νηπιαγωγείου, αλλά και με τον Πρόεδρο της Τοπικής Κοινότητας και τον

Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Κατερίνης.


IV. Σχολικό Συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος

Διδασκόντων, η υπεύθυνη της Επιτροπής Γονέων & Κηδεμόνων , η Πρόεδρος της Α/θμιας Σχολ.

Επιτροπής Δήμου Κατερίνης και ο Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας, ω ς εκπρόσωποι της

τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της

εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συνεργατικά και

προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στην υγιεινή, στην ασφάλεια και

στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της

υλικοτεχνικής υποδομής του Νηπιαγωγείου.

Στόχος του συμβουλίου για φέτος είναι η διαμόρφωση του αύλειου χώρου και η συντήρηση

γενικά του κτιρίου .


V. Η σημασία της συνέργειας όλων

Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό Νηπιαγωγείο έχει ανάγκη από τη

σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας − μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών,

Προϊσταμένης, Επιτροπής Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης −

προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.


Άρθρο 5: Πολιτική του Νηπιαγωγείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες

συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι

φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό

ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.

Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την ανάγκη

εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν έγκαιρων και έγκυρων

ενεργειών ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής

μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο - σχέδιο διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου

έγκεινται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου

δυναμικού του σχολείου:

Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:

1. Προσδιορισμός της κρίσης - γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).

2. Επίπεδο αντιμετώπισης.

3. Ειδοποίηση - ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.

4. Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των

γονέων και κηδεμόνων.

5. Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.

Στην κατεύθυνση αυτή, η σχολική μας μονάδα έχει δημιουργηθεί μια Ομάδα Διαμόρφωσης

Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων, που είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων με επικεφαλής την

Προϊσταμένη (Πράξη 5η -25/9/2023) .Στην αρχή της σχολικής χρονιάς επικαιροποιείται το «Σχέδιο

Μνημονίου Ενεργειών για την Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου», ο «Εσωτερικός Κανονισμός –

Μνημόνιο Ενεργειών για την διαχείριση πυρκαγιών, ακραίων καιρικών φαινομένων,

τεχνολογικών καταστροφών και ΧΒΡΠ περιστατικών» καθώς και το Σχέδιο Αντιμετώπισης

Εκτάκτων Αναγκών (Το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών έχει αποφασιστεί με την Πράξη 5η-

25/9/2023 του Συλλόγου Διδασκόντων και τηρείται στο αρχείο του Νηπιαγωγείου).

Για την προστασία από σεισμούς υλοποιούνται 3 ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του

σχολικού έτους.

Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον

Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την

αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, ενημερώνουν τους

μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των

φαινομένων αυτών.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους

γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς κατά την

εγγραφή για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί,

μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Προϊστάμενη, οφείλουν να συμμορφώνονται και να

ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ,

ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής

μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.


Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο

διαφυγής και πραγματοποιούνται 3 ασκήσεις ετοιμότητας. Αρχικά συγκεντρωνόμαστε στην αυλή

και σε δεύτερη φάση, λόγω ύπαρξης μεγάλων δέντρων μεταφερόμαστε στο πλάτωμα έξω από το

νηπιαγωγείο.


Άρθρο 6: Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες

παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του Νηπιαγωγείου

(μαθητές/ μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο

σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του

Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Νηπιαγωγείου να οικοδομήσει για να

πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον

Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη και το Σύλλογο

Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη

εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με ηλεκτρονική

αλληλογραφία ,είτε από το blog του νηπιαγωγείου σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου.


Ν. Τραπεζούντα , 26 Σεπτεμβρίου 2023

Η Προϊσταμένη

Χατζηδημητρίου Σοφία




Πηγές

Νομοθετήματα

- Ν.4692/2020, «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».

- ΠΔ 79/2020, «Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων».

- Λειτουργία Νηπιαγωγείων για το σχολικό έτος ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2020-2021

(https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2020/118216-%CE%95%CE%9E%CE%95-2020_%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%A4%CE%9F%CE%A5%CE%A1%CE%93%CE%99%CE%91_%CE%9D%CE%97%CE%A0%CE%99%CE%91%CE%93%CE%A9%CE%93%CE%95%CE%99%CE%A9%CE%9D_%CE%A3%CE%A7._%CE%95%CE%A4%CE%9F%CE%A5%CE%A3_2020-2021).

- Καθηκοντολόγιο Εκπαιδευτικών (ΦΕΚ 1340/2002 – Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002).

_ NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4823 /2021 Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των

εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις.

Βιβλιογραφία

-Γιαννίκας, Α. & Αλεξόπουλος, Ν. (2016). Η ανάπτυξη πλαισίου σχεδιασμού διαχείρισης πιθανών

κρίσεων, ως στρατηγική διοίκησης για την πρόληψη αλλά και την ορθολογική αντιμετώπιση των

συγκρούσεων στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, Έρκυνα, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών-Επιστημονικών

Θεμάτων, 9, σελ. 44-53.

-Διεθνής Σύμβαση για τα ∆ικαιώματα του Παιδιού (1989) – Συνήγορος του Παιδιού.

-Κατσαρός, Ι. (2008).Οργάνωση και διοίκηση της Εκπαίδευσης. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Αθήνα.

-Σχολικός Οδηγός - Για τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών των Δημόσιων

Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων - Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

-Stevenson, R.G. (1994). Schools and crises. In R.G. Stevenson, (ed.) What will we do? Preparing

a school community to cope with crises. NY, Amityville: Baywood Publishing Company, Inc.

Σχόλια